Incepând cu 1 ianuarie 2026 taxa de poluare va fi aplicata diferentiat in funtie de gradul de poluare al masinii. 

„Cu cât un mijloc de transport este mai poluant, cu atât taxa va fi mai mare. Cu cât este mai puțin poluant, taxa va fi mai mică” a explicat ministrul Marcel Bolos.

Implementarea acestei taxe este un jalon important din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar neîndeplinirea sa ar putea duce la pierderea a 600 de milioane de euro din fondurile europene. „Acest jalon are un impact semnificativ asupra populației, având în vedere că peste 8 milioane de astfel de mașini se află în parcul auto al României, influențând implicit sistemul de impozitare al mijloacelor de transport”, a declarat Marcel Boloș.

România a mai încercat să introducă diverse forme de taxe auto în trecut, însă acestea au fost declarate ilegale de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene. În anii 2006, 2008, 2012 și 2013, autoritățile au impus diferite variante de taxe de primă înmatriculare și timbru de mediu, care au fost ulterior anulate și restituite proprietarilor de autovehicule.